광고학연구: 제 30권 2호
The Korean Journal Advertising, Vol.30, No.2. (2019)
pp.159~192

DOI : 10.14377/KJA.2019.2.28.159

북한의 광고환경과 광고에 관련된 제반 개념의 분석

  • 김병희·서원대학교 광고홍보학과 교수, 광고학박사
  • 박원기·한국방송광고진흥공사 연구위원, 경영학박사
  • 김재철·방송통신위원회 방송광고정책과장, 언론학박사
이 연구에서는 북한의 광고환경과 광고에 관련된 제반 개념을 문헌고찰을 통해 분석하였다. 먼저, 북한의 광고환경은 북한의 정치 주기에 맞춰 2000년 이전, 2000년 이후부터 2010 년까지, 2010년 이후라는 세 시기로 구분하여 분석하였다. 다음으로, 북한에서의 광고에 관련된 제반 개념은 11가지 주제에 따라 분석하였다. 광고의 목적과 광고의 정의, 광고에 대한 비판론과 옹호론, 자본주의 국가의 광고 유형 분류, 마케팅 4P와 제품수명주기에 따른 광고 전략, 수출과 무역 활동에 필요한 광고의 기능과 전제 조건, 광고법 제정의 필요성, 상품광고의 내용과 특성, 투자 유치에서 미디어의 효과적 이용, 광고 메시지 작성과 주목성 제고 방법, 디자인 원리와 카 피 작성법, 선전화 창작 방법이 11가지 주제다. 광고에 관련된 제반 개념에 있어서 남북한 간에 상당한 차이가 있다는 사실을 규명한 이 연구 결과는 향후 남북한 경제 교류 및 광고 교류에 필 요한 기초 자료를 제공할 것이다.
북한광고; 조선광고회사; 남북한 광고 교류;Advertising in North Korea; Korea Advertisement Co.; Advertising exchanges between the South-North Koreas

Analysis of Advertising Environments and Advertising Related Concepts in North Korea

  • Byoung Hee Kim
  • Won-Kee Park
  • Jae Chul Kim
In this study, the advertising environments and advertising related concepts in North Korea were analyzed. First, the advertising environments of North Korea were analyzed according to the political cycle of North Korea, before 2000, 2000 to 2010, and after 2010. Next, the advertising related concepts in North Korea were analyzed by 11 themes as followings; The purpose of advertising and definition of advertising, criticism and advocacy toward advertising, classification of advertisement type of capitalist countries, marketing 4P and advertising strategy by PLC (Product Life Cycle), advertising function and precondition necessary for export and trade activities, necessity of enactment of advertising law, contents and characteristics of product advertising, effective use of media in attracting investment, method of creating advertising message and attention gathering, design principle and method of copywriting, and method of creating propaganda painting. The results of this study, which revealed that there are considerable differences between the two Koreas in the advertising related concepts, will provide the basic data necessary for both economic and advertising exchanges between the South-North Koreas.
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