광고학연구: 제 31권 4호
The Korean Journal Advertising, Vol.31, No.4. (2020)
pp.33~57

DOI : 10.14377/KJA.2020.5.31.33

광고의 보이스오버 내레이션에 나타난 젠더 역할의 변화 연구 : 이동통신 광고를 중심으로

  • 정승혜·서울여자대학교 언론영상학부 조교수
이 연구는 TV광고의 보이스오버 내레이션에 나타나는 젠더 이미지와 역할을 살펴보고자 지 난 30년간 이동통신 광고를 분석하였다. 1997년과 1998년, 2007년과 2008년 그리고 2017년과 2018년에 공중파에 집행된 이동통신 광고 256편을 대상으로 내용분석을 실시하였고, ‘두껍게 쓰기’로 해석하였다. 그 결과 이들 세 시기에서는 기존 젠더질서가 재생산되는 가운데, 전복 및 강화가 혼재되어 포착되었다. 특히 1기는 답습의 시기, 2기는 혼재의 시기 그리고, 3기 는 기존 젠더질서의 약화의 시기로 파악되었고, 보이스오버가 재현하는 문화적 함의의 유용성도 확인하였다.
보이스오버; 내레이션; TV광고; 젠더 역할; 젠더 이미지; 문화적 함의;Voice-Over; Narration; TV Advertising; Gender Role; Cultural Implication

Changes in Gender Roles in Voice-over Narration of Advertising : Focusing on Mobile Communication Advertisements

  • Sung Hye, Chung
This study focuses on mobile communication TV commercials for the past 30 years to examine the gender role of voice-over narration. For this purpose, contents analysis was performed on 256 TV advertisements in 1997/1998, 2007/ 2008 and 2017/2018, and ‘thick description’ was used for interpretation. This study found that reproduction, subversion and strengthening of gender order in three periods: the dominant period, the colliding period and the weakening period of the existing gender order. The usefulness of the cultural implications with respect to voice-over was also confirmed.
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