광고학연구: 제 31권 5호
The Korean Journal Advertising, Vol.31, No.5. (2020)
pp.117~142

DOI : 10.14377/KJA.2020.7.15.117

유튜브(YouTube) 뷰티 인플루언서 속성이 콘텐츠 태도, 제품 태도, 구전의도, 구매의도에 미치는 영향 연구

  • 이맹탁·한양대학교 광고홍보학과 석사
  • 이준영·한양대학교 광고홍보학과 박사과정
  • 심성욱·한양대학교 광고홍보학과 교수
본 연구는 해를 거듭할수록 성장하는 뷰티산업에 있어 새로운 광고, PR, 마케팅 수단으로 떠 오르고 있는 유튜브 뷰티인플루언서의 영향력을 검증하고자 하였다. 이에 유튜브 뷰티인 플루언서 속성과 콘텐츠 태도, 제품 태도 및 행동의도(구전의도, 추천의도)간 관계를 파악하고자 하였다. 연구결과 <연구문제1>은 유튜브 뷰티인플루언서 속성과 콘텐츠 태도 간 관계를 검증하 였으며, 뷰티인플루언서의 진실성, 친숙성, 호감성이 콘텐츠 태도에 긍정적 영향을 보였다. <연구 문제2>는 유튜브 뷰티인플루언서 속성과 제품 태도 간의 관계를 살펴보고자 하였으며, 뷰티인플 루언서의 진실성, 유사성이 제품 태도에 긍정적 영향을 보였다. <가설1>은 콘텐츠 태도가 제품 태도에 긍정적 영향을 보일 것으로 예측하였으며, 연구결과 가설은 지지되었다. <가설2>는 콘텐 츠 태도가 행동의도(구전의도, 구매의도)에 긍정적 영향을 미칠 것으로 예측하였으며, 연구결과 콘텐츠 태도는 구전의도와 구매의도에 모두 긍정적인 영향을 보여 가설2는 지지되었다. <가설3> 은 제품 태도가 행동의도(구전의도, 구매의도)에 긍정적 영향을 미칠 것으로 예측하였으며, 연구 결과 제품 태도는 구전의도와 구매의도에 모두 긍정적인 영향을 보여 가설3은 지지되었다. 본 연구는 유튜브 뷰티인플루언서 속성의 영향력 검증을 통하여 향후 뷰티산업의 유튜브 뷰티인플 루언서 활용에 있어 유용한 실무적 시사점을 제시하였으며, 특히나 유튜브 뷰티콘텐츠 자체만으 로도 소비자의 긍정적인 행동의도를 유발시킬 수 있다는 사실을 검증함에 따라 유튜브 뷰티콘텐 츠의 영향력 또한 탐색적으로 검증하였다는 의의가 존재한다.
유튜브(YouTube); 뷰티 인플루언서; 콘텐츠 태도; 제품 태도; 구전의도; 구매의도;Youtube; Beauty Influencer; Contents Attitude; Product Attitude; Word of Mouth Intention; Purchase Intention

An Exploratory Study on the Effect of YouTube Beauty Influencer Attributes on Contents Attitude, Product Attitude, Word of Mouth Intention, and Purchase Intention

  • Maeng Tak Lee
  • Junyoung Yi
  • Sung Wook Shim
This study focuses on the marketing, advertising, and PR effects of YouTube, which has a growing influence in today's changing media environment and applies them to the beauty industry. In order to empirically verify the impact on intentions, a survey conducted of 208 adults. As a result of the study, First, In research question 1, the credibility, familiarity, and likability of YouTube creators have been shown to increase the attitude of YouTube beauty creator contents. Second, In research question 2, attempted to examine the relationship between YouTube creator attributes and product attitude. As a result of research, it found that the credibility and similarity of YouTube creator increased the attitude of YouTube beauty creator products. In Research Hypothesis 1, the hypothesis predicted that content attitude would increase product attitude, and the research hypothesis was supported. Third, In research question 3, attempted to see the relationship between contents attitude, product attitude, and word-of-mouth intention. As a result of the study, both contents attitude and product attitude showed a positive effect on word-of-mouth intention. Lastly, this study tried to verify the relationship between contents attitude, product attitude, and purchase intention. As a result of the study, it verified that both contents attitude and product attitude are positive variables affecting purchase intention. This research has verified the influence of various properties of the YouTube influencer, which is of increasing importance in the beauty industry today. In the field of research related to the properties of existing sources, advertising attitudes, and product purchase intentions, YouTube We believe that this study will also have practical implications as it expands the research base by applying influencers, and the results of this study are applied to marketing using YouTube influencers in the beauty industry.
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