광고학연구: 제 31권 6호
The Korean Journal Advertising, Vol.31, No.6. (2020)
pp.7~36

DOI : 10.14377/KJA.2020.8.31.7

술병의 경고라벨 색상과 수용자의 심리적 반응이 절주의도에 미치는 영향

  • 김운한·선문대학교 미디어커뮤니케이션학과 교수
  • 심정원·동국대학교 문화콘텐츠학과 박사과정
  • 김현정·서원대학교 광고홍보학과 교수
본 연구 목적은 술병의 경고 그림의 색상 및 개인 내적특성이 술병 경고그림의 경고 효과(질병위협지각, 절주의도)에 어떠한 차이가 있는지를 알아보는 것이다. 실험 연구 결과를 요 약하면 다음과 같다. 첫째, 부정적 정서에서는 빨강과 검정이 초록에 비해 제한적으로 유의하게 높은 것으로 나타났으며, 질병위협 지각에 있어서는 빨강이 초록보다 제한적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 술병 경고그림에 대한 공포와 부정적 정서는 질병위협 지각 및 절주의도 에 대해 유의한 영향을 미쳤다. 종속변수로서 질병위협 지각은 절주의도에 유의한 영향을 미쳤 다. 셋째, 스트레스 대처성향은 공포와 부정적 정서에 따른 질병위협지각 및 절주의도에 조절효 과를 나타냈다. 넷째, 분노성향은 공포와 부정적 정서가 질병위협지각 및 절주의도에 미치는 영 향을 조절하는 것으로 나타났다. 연구 결과를 토대로 음주행동 개선을 위한 캠페인 및 경고 메시 지 개발을 위한 전략적 시사점을 제시하였다.
술병 경고그림; 스트레스 대처성향; 분노성향; 질병위협 지각; 절주 의도;Alcohol warning label; Stress coping propensity; Anger expression propensity; Perceived threat of illness; Intention to responsible drinking

Effects of Colors of Warning Labels on Liquor Packaging and Consumers' Psychological Reactions on Responsible Drinking

  • Kim, Woon Han
  • Shim, Jung Won
  • Kim, Hyun Jeong
This study aims to reveal the role of colors and personal characteristics in the effect process of warning message on liquor packaging. The results are as follows. First, perceived fear is higher in red and black color than in green one. Second, perceived threat of illness is marginally higher in red than in green. Third, perceived fear and negative emotions have positive effects on perceived threat of illness and intention to responsible drinking. Fourth, as to the modulation effects of stress coping propensity, perceived fear has significant effects on perceived threat of illness and intention to responsible drinking in groups of positive coping propensity. Fifth, as to the modulation effects of anger expression propensity, perceived fear has significant effects on both perceived threat of illness and intention to responsible drinking in groups of low anger expression propensity, while perceived fear has positive effect on intention to responsible drinking in groups of high anger expression propensity. Based on the results, some strategic implications are suggested for campaigns and message strategies to improve alcoholism and drinking behaviors.
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