광고학연구: 제 31권 6호
The Korean Journal Advertising, Vol.31, No.6. (2020)
pp.93~128

DOI : 10.14377/KJA.2020.8.31.93

혐로(嫌老)사회 : 뉴스 댓글에 나타 난 노인인식과 공공PR의 과제

  • 신경아·한양대학교 ERICA 창의성과 인터랙션 연구소 연구조교수
  • 최윤형·한양대학교 광고홍보학과 교수
본 연구는 노인에 대한 인식, 노인혐오에 초점을 두고 국내 5개 주요 일간지의 노인 관련 기 사에 달린 댓글을 내용분석 하였다. 특히, 댓글 주제, 노인 이미지, 노인을 바라보는 시각, 노인에 대한 감정, 그리고 혐오표현의 특성을 분석하였다. 먼저, 댓글 주제를 보면 ‘노인에 관한 인식’을 표출한 댓글이 30.8%로 가장 높은 비중을 차지했다. 노인에 대한 이미지의 경우 신체적 이미지(36.2%)나 사회/경제적 이미지(34.7%)에 대한 언급이 가장 많았고, 노인에 대한 시각은 대 체로 부정적(83.8%)인 것으로 나타났다. 노인에 대한 감정을 표현한 댓글에서도 부정적 감정이 84.9%를 차지하였으며, 그 중에서도 혐오감이 21.3%로 가장 높았다. 실제로 노인에 대한 혐오 표현이 사용된 댓글은 전체 댓글 중 8.7%로 나타났으며, 그 중 68.5%가 비방, 무시, 모욕 등 적 대적 혐오표현을 사용하고 있었으며, 31.6%가 거부적 혐오표현을 사용하는 것으로 나타났다. 노 인에 대한 거부적 혐오표현의 양상은 주로 비방과 무시, ‘퇴물’, ‘틀딱’, ‘좀비’, ‘노예’와 같은 단 어들을 사용하며 사라져야 할 존재로 표현되거나, 이기적이고 반사회적인 이질적 집단으로 간주 하여 배척하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 본 연구는 세대 간 갈등을 해소 하고 다가오는 고령사회를 성공적으로 이끌어갈 수 있는 공공PR의 전략적 방향에 대한 논의를 전개하였다.
노인; 혐오; 혐오표현; 세대통합; 댓글; 내용분석;Elderly; Hate; Hate speech; Generation integration; News comments; Content analysis

Ageism in Society : An Analysis of the Comments Posted on Major Internet Portal Sites Concerning News about Elderly People

  • Kyung-Ah Shin
  • Yoonhyeung Choi
This study focused on the perceptions and dislikes of the elderly, and analyzed the content of comments on articles about the elderly from five major daily newspapers in South Korea. In particular, the topics of the comments, the image and perception of the elderly, feelings toward the elderly, and characteristics of expressing hatred were analyzed. First, comments expressing “perception of the elderly”accounted for the highest proportion of the comment topics at 30.8%. Regarding the image of the elderly, the physical image (36.2%) or the socio-economic image (34.7%) was most mentioned, and the perception of the elderly was generally negative (83.8%). Even in the comments expressing feelings for the elderly, negative emotions accounted for 84.9%, in which hatred was the highest at 21.3%. In fact, 8.7% of all comments expressed hatred toward the elderly, where 68.5% expressed hatred through hostile expressions, including slander, ignorance, or insults, and 31.6% used rejective hate expressions. Especially, comments expressing rejective hate toward the elderly regarded them as “people who would eventually die anyway”and perceived various social and economic benefits as unreasonable. Furthermore, prejudice against the elderly, such as “old fogey”and “headstrong,”was intensifying hatred toward the group. Based on these findings, this study discussed the strategic direction of public PR that can resolve generational conflicts and successfully guide the approaching era of an aging society.
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